Home Rozhovory Peter Hebák I.
Peter Hebák I. Tlačiť E-mail
Streda, 02 November 2005 00:00

Peter, rozhovor s bridžistom nemožno začať ináč ako s tým, že na úvod je nevyhnutné predložiť jeho bridžový zivotopis.

Můj (malinko nejen) bridžový životopis: narodil jsem se 9. srpna 1940 v Londýně, tedy asi v tom týdnu, kdy Winston Churchill slíbil bojující Anglii jen pot (krev) a slzy. Po válce se rodiče se mnou vrátili do Prahy a já jsem pak v letech 1946 až 1962 postupně absolvoval základní školu, jedenáctiletou střední školu na Nerudově gymnáziu na Malé straně a pak Vysokou školu ekonomickou na Žižkově, obor statistika. Nastoupil jsem ihned na katedře statistiky VŠE a jsem tam dodnes. Tímto (snad ne příliš dlouhém) nevyžádaném povídání jsem se dostal do nultého bodu mého bridžového životopisu. Právě v roce 1962 (v posledním semestru studia) mi nabídl (doufám, že pro mnohé ještě známý tehdejší náš bridžový expert) Miloš Polák, zda bych nechtěl navštěvovat jeho několikaměsíční kurs pro začátečníky. Pomáhal mu Lumír Hořák (stejně jako Miloš absolvent VŠE) a já jsem ukázněně docházel na jejich lekce. Moc jsem se (přes jejich snahu) nenaučil a hlavně jsem více uznával šachy, které jsem v té době hrál už asi 10 let (byl jsem kandidátem mistra) a nehodlal jsem s hraním šachů skončit. Dva (!) roky vojny 1962 až 1964 mne však přinutily s bridžem přece jen začít. Ve výpočetním středisku, kde jsem měl štěstí v době vojenské krize na Kubě pobývat (hrozila dost vážně válka), jsem byl vtáhnut do partií, které jsme v častém čase nicnedělání mohli bez námitek velitelů si klidně užívat. Vyvrcholilo to tím, že mne jednoho dne Jindra Horák a Petr Kulhavý přitáhli k Vejvodům do Jilské ulice na první turnaje. Později bylo další hraní U Holubů, ve Zlaté Huse a nakonec hlavně u Bumbrdlíčků. Hrál jsem téměř neustále nejdříve s Petrem Kulhavým a později pak (Petr přestal hrát) převážně s Vencou Voráčkem. V našem týmu byli i hráči, které asi neznáš (Tonda Hubschmann, Jirka Trpkoš), ale i dámy - Hráčky, které jsi asi už zažil a seděl s nimi u stolu a hrál proti nim (Marika Engelová a hlavně Veronička Křesťanová). Později vzniknul tým JUKOL (juniorský kolektiv) pod vedením Pepíka Kopeckého. Po mnoha letech (asi v době mého začínajícího stárnutí) jsem založil tým SKOL a asi není obtížné se domyslet co tato zkratka (mnohonásobného přeborníka Československa) znamenala. Podobně je to asi snadné s dnešní (třetí a zatím poslední mojí) zkratkou týmu JAS. Vrátíme-li se však zpět, tak hraniční byl pro mne rok 1968, ale nejen tím co se tehdy politicky dělo a stalo. V srpnu 1968 se v Praze organizovalo první juniorské ME (kapitánem byl právě Miloš Polák a tým byl nominován v sestavě Kopecký-Chmelík, Křížek-Chvalina, Jansa-Doubravský). Prvním náhradníkem byla dvojice Kulhavý-Hebák, ale ta se ke hře nedostala, i když v přípravných zápasech se jí překvapivě dost dařilo. Úspěch týmu nepřišel (myslím, že vyhráli Švédové a naši skončili vzadu), ale stále se na různých kongresech připomíná, kde a kdy juniorský evropský bridž začínal. Tehdy se moc nejezdilo do ciziny, takže není divné, že hlavní naše bridžové cesty mířily nejdříve jen do Polska a Maďarska, později i do Bulharska a Rumunska. V roce 1970 (díky Gézovi Mártonovi - prezidentovi asociace v Budapešti) vzniknul Friendship Cup, což bylo neoficiální mistrovství socialistických zemí. Účastnily se týmy z uvedených čtyř zemí, i když občas (mimo hlavní soutěž) přijely i týmy z Holandska, Francie a Itálie. Časem se účastnily i týmy z Moskvy, Tallinu a Lotyšska a od roku 1976 jsme se (všimni si, že pro nás formálně poprvé a bohužel nikoli naposledy) rozdělili na dva týmy z Česka a Slovenska (Bohemia a Slovakia se psalo). Jak dobře pamatuješ žádné velké výsledky na těch setkáních nebyly, ale v památném roce 1977 jsme pod mým kapitánováním slavně ve Varšavě (!) nečekaně zvítězili v sestavě Kopecký-Jansa, Šubrt-Čermák a Voráček-Hebák před hodně slavnými jmény z Polska a Maďarska. Pokud vím, pak Slováci (s Veleckým a Filipem) byli jednou druzí (v Praze 1978), ale jinak jsme svorně končili spíše na těch posledních či předposledních místech. Těchto Turnajů přátelství bylo myslím celkem 13 (nakonec se přidaly i ženy) a nemálo jsem jich absolvoval jako hrající či nehrající kapitán. K tomu mému častému kapitánování lze jen dodat co říkal s oblibou Venca Voráček, že nejlepší tým je Voráček-Voráček, Voráček-Voráček, Voráček-Voráček, ale nehrající kapitán musí být Voráček, protože Hebák by to určitě špatně postavil. Z té doby cest autem do Varšavy, Budapešti či Sofie stojí za zmínku turnaj týmů v Rumunsku (cestou zpátky ze Sofie), který jsme s mým už tehdy trvalým partnerem Zdeňkem Jelínkem absolvoval společně s dvojicí Edo Velecký - Toli Filip. Jak asi pamatuješ, vylosovali jsme si (nebo nám bylo přiděleno?) číslo 1, a tím začali na prvním stole. Postupně jsme vyhráli 11 z 12 zápasů (jeden byl nerozhodný) stále na prvním stole a v konkurenci poměrně velkého počtu týmů (asi výhradně?) z Rumunska jsme vyhráli se slušným náskokem. Diplom rumunské federace mám ještě uložený a vedle poháru z roku 1977 (kde jsou naše jména) představuje mé asi jediné mezinárodní úspěchy z té doby, i když jsem se párkrát slušně umístil na párových turnajích v Sofii, ve Varšavě a v týmech v Gdaňsku (též mám doma jednu mísu na zdi od skvělých Franty Leitnera a Mirečka Hankeho). Týmových výsledků jsem si vždy vážil o něco více než párových. Mariánské lázně jsem měl moc rád, ale do zahraničních výsledků nepočítal, protože to bylo doma. Domácí ligu jsem hrál dlouho za SKOL a sestava Pokorná-Kurka, Jansa-Svoboda a Jelínek-Hebák několikrát vyhrála pražskou a párkrát (myslím třikrát) i celostátní ligu. Až nás ve SKOLU s Jelínkem už nechtěli, založili jsme JAS (s dvojicemi Zadražil-Vozábal, Frabša-Hnátová a Jelínek-Hebák) a postupně se v nejkratším možném čase propracovali z druhé pražské ligy do první celostátní ligy. Tam se též pravidelně dobře umisťujeme, i když od loňska už je sestava zase dost jiná.
 

Peter Hebák

Jednou jsme sice byli v roce 1980 v Milánu (podařilo se mi hrát s Frantou Křížkem asi šest partií proti Belladonovi), ale teprve od roku 1989 jsme začali jezdit na opravdové mezinárodní soutěže. Mezi ty počítám Mistrovství světa, Mistrovství Evropy a bridžovou olympiádu. Připomeňme, že před tím Československo po roce 1945 hrálo (bez mé účasti) jen ve Varšavě (to nebyl problém ani finanční), Dublinu (na náklady Irů ještě Chmelík-Kopecký) a Ostende (to nějak zařídil Vladimír Krása), ale jinak jsme neměli ani na členské poplatky, natož na vklady či cestování, kdybychom náhodou od "soudruhů na okrese" dostali pas a výjezdní povolení.

Nebudu jmenovat všechna Mistrovství (už tak je odpověď na Tvoji otázku až příliš dlouhá) a zmíním jen ta, která pro mne byla zajímavá, a to jen opravdu velice stručně, protože tuto éru našeho bridže aspoň částečně pamatují i ti mladší. Ve Finsku 1989 jsem nebyl, ale hrál jsem v kategorii OPEN (poprvé a naposledy) jen v roce 1991 v Irsku (v Killarney). Sestavu Svoboda-Kurka, Illa-Fořt jsme podle mého názoru s Jelínkem moc neposílili, a tehdy jsem si řekl, že i kdyby mi to někdy někdo náhodou znovu nabízel (což se nestalo, takže nebylo těžké to dodržet), že v OPEN už žádné ME nikdy hrát nebudu. Byl jsem pak ještě nehrajícím kapitánem o dva roky později v Mentonu ve Francii (sestava Kurka-Pokorná, Svoboda-Diamant a Velecký-Filip). Myslí, že jste tenkrát hráli opravdu nejlépe ze všech tří dvojic, ale zbývajícím členům týmu jsem to v průběhu turnaje určitě říkat neměl, protože to neudělalo dobrou atmosféru, i když jsem to tenkrát myslel dobře (chtěl jsem tým spíše stimulovat než nějak popichovat). Opět jsem si tedy jednu funkci odškrtnul a řekl si, že v OPEN mě opravdu už nikdo nikdy neuvidí, a zatím jsem to dodržel. Naštěstí vznikla kategorie seniorů (hráčů nad 55 - dnes 60 let) a ta se mi opravdu zalíbila. Na otevřeném Mistrovství světa v Lille v roce 1998 jsme v sestavě Křížek-Voráček, Štulc-Nosek a Jireš-Hebák skončili na slušném 7. místě z 38 týmů, a totéž umístění jsme zopakovali na ME o rok později na Maltě a jen o jedno místo hůře jsme skončili za další dva roky (2001) na Tenerife, kde hrál bohužel už Venca Voráček naposledy. Ten nám pak později moc chyběl a stále chybí, protože to byl nejen výborný hráč, ale hlavně skvělý člen týmu a svým jednáním pro mne moc fajn člověk. I když jsme se pak ještě dvakrát umístili v první polovině týmů, tak v posledních třech letech už končíme hůře a musíme s tím něco udělat, zvláště, když do seniorských let dorostli i takoví mladíci jako je Michal Textor, Jarda Šubrt, a to nemluvím o Hance Pokorné (která stále sedí ještě na dvou židlích) ani o Zdeňkovi Jansovi, který se (asi právem) domnívá, že výkonem má stále ještě na účast v kategorii OPEN. Ze svých výsledků mne nejvíce těší pravidelná dobrá umístění týmu JAS (který letos opět výrazně omladil), a za zmínku stojí dvě párová vítězství a jedno druhé místo v posledních třech Mistrovstvích ČR seniorů (se Zdeňkem Grossmanem a s Luštickým).

Pokud jde o moje funkcionaření, byl jsem pár let předsedou BK Praha, a pak i prezidentem Českého bridžového svazu. Pro bridž mezinárodně i finančně to bylo myslím dost dobré období, ale každá dobrá vůle bývá po zásluze potrestána. Nechci využívat této možnosti a stěžovat si nebo dokonce někoho pomlouvat, ale musím říct, že mne moji (mnou téměř vybraní) kamarádi v ústředí (myslím dodnes, že dost nespravedlivě) nechali padnout pod podivnými záminkami... Hodiny (spíše týdny) práce se najednou proměnily ve volný čas, takže jeden vlastně ani neví, zda má naříkat. Člověk je však nepoučitelný, takže jsem se stejně letos nechal přemluvit, abych se znovu stal členem dalšího ústředí. Nabídku jsem přijal pod podmínkou, že se téměř výhradně budu věnovat otázkám reprezentace, ale teprve za čas se uvidí, zda a jak to vyjde (zvláště vezmeme-li v úvahu, že zadlužené ÚČBS bude k podpoře reprezentace přistupovat více slovy než penězi). Shrneme-li na závěr Tvé první otázky o mém bridžovém životopisu, tak zopakuji, že dlouhodobými partnery byly především Petr Kulhavý, Zdeněk Jelínek a Venca Voráček, pár let jsem hrál s Petrem Jirešem a Honzou Noskem (s tím ještě stále hraji seniorské i některé jiné soutěže), dobré výsledky jsem dělal s Danou Hnátovou, Zdeňkem Frabšou, ale i s Davidem Vozábalem a poslední rok s Láďou Luštickým. Letos jsme se na skupinovku a ligu dohodli s mladičkým, ale velice nadějným Milanem Macurou, který má určitě úspěšnou bridžovou budoucnost před sebou. Nakonec jsem toho napsal téměř tři strany na jednu otázku, ale 65 let života z toho 43 let hraní bridže se nedá odbýt třemi řádky. Odpusť, protože myslím, že ty další otázky jsou pro čtenáře i Tebe asi zajímavější.

Spomínam na ME 1994 v Mentone, kde sme spolu neraz analyzovali rozdania. Predlho sme napríklad debatovali o tom, či bol môj pokus o beztromfovú hru s desiatimi bodmi po partnerovom limitovanom otvorení do 15 PC správny alebo nie (2piky tam boli, ale 2NT už nie). Pre mňa je táto spomienka dokladom toho, že prikladáš licitácii kľúčový význam. Je to tak? A ak áno alebo nie, tak prečo?

Jsem léty zvyklý, co nejvíce číst o věcech, které mne zajímají. Mým pracovním oborem (a tedy i koníčkem) je už 35 let STATISTIKA. Napsal jsem pár monografií, několik desítek skript, stovky článků, příspěvků na konference, recenzí a posudků na diplomové, disertační i habilitační práce. Asi nikdo moc nečte to, co sám píše, ale hlavně to, co nabízejí jiní a zvláště ti nejlepší, takže není divu, že mám rozsáhlou domácí i školní statistickou knihovnu. Přesně stejně jsem přistupoval před léty i k šachům. Je všeobecně známo, že nikdo jiný v Československu nepsal lépe nebo/i více než Luděk Pachman (mimo jiný předseda BKP - bridžového klubu Praha - v roce 1968, kdy se hodně angažoval). Pachman psal přímo učebnicově a jeho knihy se týkaly všech fází šachové hry (zahájení, strategie, taktiky a koncovek). Tenkrát mi učarovala hlavně teorie zahájení (i když ovšem i jiné knihy jsem nejen měl, ale i přečetl), protože psaní o zahájení má víceméně pevný (až deterministický) charakter. Myslím to v tom smyslu, že když udělám tah, pak soupeř má tyto možnosti atd. a strom se pochopitelně stále více a více větví. Nakonec to má téměř nekonečnou podobu a už to ani moc deterministické být nemůže, i kdyby si to člověk všechno pamatoval a bylo to skvěle a vyčerpávajícím způsobem udělané. Ideály se sice trochu nalomí, když pak přijde šachový génius Bobby Fisher a na Spasského v boji o světový titul zahraje (podle Pachmana zcela méněcenné) zahájení s černými (e4 e5, Jf3 d6), ve kterém (u stolu nebo spíše už doma) najde tolik nových přístupů, že divák-šachista vidí, že ten strom jde někam jinam, dogmata najednou neplatí a Fisher Spasského v partii i v celém zápasu hladce porazí. Rozhodně mne to neotrávilo, naopak potěšilo, ale přesto jednoho krásného dne jsem svou rozsáhlou šachovou knihovnu věnoval klubu, ve kterém jsem hrál, a začal se skutečně důkladněji zajímat o moji novou zálibu bridž (tenkrát ještě psanou jako bridge).

Miloš Polák v šedesátých letech napsal a vydal (k rozhořčení Literárních novin) velkým nákladem knihu o systému limit, který pak u nás kdekdo hrál. Dnes je už pro mnohé zcela neznámý, i když hráči týmu STAR jej s různými modifikacemi stále ještě hrají. Není to podstatné, ale poznamenejme, že figurové body v limitu se tehdy počítaly 7531, systém má přípravný 1, 1 se čtyřlistem a 1/1 s pětilistem, 1BT silný s libovolnou rozlohou, 2 ještě silnější, 2/2/2 silná-jednobarevná, skok odpovídajícího je forsing dohry. Říkalo se (částečně z legrace) počítej body - limit licituje za Tebe! Nezapomenutelný Vladimír Mařík sice narušil (u nás nepsaný a tudíž nedodržovaný) zákon o neoprávněných překladech bez povolení zahraničních autorů (ještě dnes nepochopitelně to někteří dělají), ale na druhé straně to tehdy ani jinak nešlo, aby se k nám dostala nedostupná díla (navíc v češtině) vynikajících autorů o sehrávce, skvízech, výnosech či obraně. Mnohem méně Mařík něco překládal o licitaci bez zásahu soupeřů a myslím téměř nic o licitaci po zásahu soupeřů. Dnes si naštěstí můžeme libovolné (nejen) bridžové knihy objednat či rovnou v cizině koupit. Moje bridžová knihovna (Zdeněk Frabša mladší myslím myslí a říká, že mám nejlepší) má už přes stovku publikací (nejen mých oblíbenců jako jsou Bergen, Cohen, Lawrence či Hardy), které se sice hodně týkají licitace, ale i jiných fází bridžové hry.

Skoro to Edo vypadá, že jsem na Tvoji otázku zatím neodpověděl, ale podle mého názoru tu určité náznaky byly. Budu tedy konkrétnější a stručnější. Jistě mne licitace velice zajímá a zcela souhlasím s Bergenem, že pro výsledky u stolu má rozhodující význam. Hrají proti sobě soupeři (v šachu i bridži) téměř stejné úrovně a tam, kde je velká členská základna je to zřetelnější než u nás. Velmistři nehrají na turnajích proti začátečníkům a mají-li soupeři přibližně stejné zkušenosti, podobné kombinační schopnosti, srovnatelnou techniku střední hry a koncovek, umíli rovnocenně organizovat (v šachu stále více než v bridži) důležitý čas a jsou-li dobře fyzicky připraveni, pak rozhoduje teoretická příprava zahájení obecně a na konkrétního soupeře zvláště. Novinky (vlastní i cizí) rozhodujícím způsobem, určují postavení soupeřů hned na začátku hry a mnohé další aspekty hry (přestože někdy se s tím něco ještě dá v průběhu hry dělat) mají už charakter (jak jsi správně řekl) přibližně stejné techniky, kdy už je výsledek více či méně rozhodnutý. S licitací to není stejné, ale v mnohém podobné. Bez dvou es se 6BT samozřejmě může dát (omylem, štěstím či výjimečností situace) splnit, ale častější je jeden (a možná kontrovaný) pád při sebelepší technice sehrávajícího. Licitace v mnohém rozhoduje, což ovšem nijak nesnižuje jiné fáze a aspekty bridžové partie. Mám licitaci skutečně rád a myslím, že se partnerské dvojice (přes různé debaty či důkladné popisy systému a individuální práce) nepřipravují dostatečně společně, aby ten jejich systém (lepší či horší) hráli skutečně oba stejně! Po zásahu soupeřů je to v mnohém zcela jiné a jistě komplikovanější. Kromě dohod se po zásahu, mnohem více než při mechanických hláškách bez zásahu, projevují osobní vlastnosti partnerů, kterým přikládám pro úspěch dvojic i týmů naprosto prvořadý význam. Povrchnost, ležérnost, nespolehlivost, nedůkladnost, nepromyšlenost, unáhlenost, ale i nepříjemné chování u stolu či v týmu, jakož i další aspekty chování, negativně ovlivňují sebedokonalejší dohody. Samozřejmě podobně důležitá je tato okolnost při společné obraně, kdy to může být ještě těžší, když sehrávka zcela a výnos hodně je přece jen především individuální záležitost, ale u licitace je to přece jen mnohem více vidět. Někteří naši hráči zdůrazňují význam schopnosti hrát karty od (z jejich hlediska méněcenné) schopnosti dobře licitovat. Nechci jejich názor ani trochu zlehčovat, protože má své oprávnění, ale myslím, že to pro některé z nich představuje alibi, aby si tak trochu licitovali co chtějí. Znám několik takových hráčů a většina z nich patří mezi ty u nás lepší až nejlepší, ale v zahraniční konkurenci mají jen zřídka trvaleji dobré výsledky anebo dokonce žádné. Propracovanost systémů předních světových dvojic je až překvapivě vysoká a těžko by bylo možné je obvinit, že technika jejich hry je slabá.

Význam licitace je aspoň trochu viditelný i na partii, která nám v pondělí v lize přišla. V poslední partii u našeho stolu (hrál jsem s juniorem Milan Macurou a proti nám hrála Pavlína Svobodová s Jirkou Kopřivou) jsem dostal (všichni v první hře)

xx xx QJ10xx K10xx.

Po mé levici Jirka zahájil 1 (slibuje 4list), můj partner pro mne trochu překvapivě skočil na 4 a Pavlína řekla 4. Měl jsem určitě mlčet, ale řekl jsem 5, což způsobilo dlouhé přemýšlení Kopřivy. Po něm (hlavou se mi honilo, zda nemají oba károvou šikénu) dal kontra, které bylo vysvětleno jako trestné. Milan pasoval, Pavlína celkem rychle řekla 5 a Jirka (opět po přemýšlení) řekl 6. Můj partner zavolal vedoucího (Tomáše Etlíka), že se mu to nějak nelíbí (což jsem chápal), ten rozhodl o pokračování ve hře a po partii výsledek uznal jako platný. Jirka měl

AKxx AQxx x AJ9x

a Pavlína

QJ10xx Kxxx - Q87x

takže po dvou trefových impasech se bez problému uhrálo 7.

U druhého stolu s Milanovým listem (2371 s AK v kárech) soupeři na zahájení 1 řekl je 3, přišlo negativní kontra (slibuje aspoň jednu drahou barvu) a licitace byla rychle ukončena závazkem 6.

Z hlediska týmu žádný zisk ani ztráta. Avšak význam licitace jako takové a její poměrně velké odlišnosti u obou stolů jsou zřejmé:

U našeho stolu Kopřiva (řekl, že) přemýšlí hlavně o tom, že má jen čtyřlist srdcový, což se u druhého stolu téměř jistě ví. Zásah jen 3 umožnil negativní kontra, zatímco Pavlína věděla o fitu srdcovém a nechtěla to komplikovat nejistým negativním kontrem (pokud to vůbec na 4 ještě hrají). Kdybych byl hlavně neřekl 5, lze jen spekulovat, zda by Kopřiva pasoval či pokračoval v licitaci. Přemýšlení sehrálo svou roli, ale myslím, že Pavlína by byla takto licitovala i bez přemýšlení partnera. V tom přemýšlení a následné hlášce 6 je jistý etický otazník, ale to by bylo o něčem jiném než o významu licitace.

( Poznámka: k tejto časti textu Peter dodal: "Edo, pokud by Ti v uvedené partii vadila jména můžeš je klidně nahradit označením N S E W, ale nemyslím, že jsem se někoho dotknul!" Keďže si to tiež nemyslím, tak som nič nemenil. Naviac, domnievam sa, že by som na mieste každého z hráčov postupoval a uvažoval rovnako.)

Tuto otázku bych rád uzavřel tvrzením, že partneři dodatečně málo analyzují, kde se při licitaci stala chyba, a jak měla licitace správně probíhat. Většinou se místo rozboru spokojují s konstatováním, že to či ono bylo dobře nebo špatně. Pokud u stolu měli rozdílný názor, tak si jej buď ponechají a pro příště z toho nic neplyne, anebo si v duchu uvědomí, že partner měl pravdu, ale ten se to už nedoví a příště ani neví, zda má počítat se stejnou či jinou reakcí. Partnerství je narušeno a licitace je tím poznamenána.

Hráči vysokej úrovne sú väčšinou technicky zhruba rovnako vybavení. Detto licitačné systémy by mali pokrývať väčšinu štatisticky zaujímavých problémov. Čo potom zapríčiňuje, že niektorí sú lepší ako iní, že existuje zrejmé výkonnostné rozdelenie? V čom sú podľa Teba lepší tí, ktorí majú trvalo lepšie výsledky?

Co je příčinou, že existuje rozdělení výkonností i u (zdánlivě) stejně silných hráčů? Úmyslně jsem k Tvé (trochu filozoficky laděné) otázce připsal do závorky slovo zdánlivě. Dalo by se v této souvislosti dlouze debatovat o vícekriteriálním porovnávání (nejen lidí, ale i zemí, výrobků, obcí nebo čehokoli), ale to bychom se dostali někam úplně jinam, čehož se i tak při mých odpovědích už určitě obáváš. Každopádně různí hráči (naneštěstí často ani partneři) nehrají úplně stejný systém, protože každý si v duchu nebo díky své paměti leccos nevědomě upraví či dokonce úmyslně přetvoří. Je úplně vyloučené (až na přesně dohodnuté licitační sledy při použití konvencí), aby aspoň partneři (i relativně jednoznačně napsaný) systém stejně interpretovali a stejně používali v různých situacích proti odlišně hrajícím soupeřům. To asi úplně nejde a při srovnání párů může i tato okolnost hrát význačnou úlohu. Analogicky nelze mluvit o stejné technické vybavenosti hráčů, a to ani u těch, kteří hrají bridž přibližně stejně dlouho, četli podobné knížky, mají srovnatelný talent a rovnocenné herní zkušenosti. Při výzkumu vděčíme (my statistici) variabilitě (tedy kolísavosti, proměnlivosti) téměř za všechno, protože bez rozdílností by nejen náš obor neexistoval, ale určitě by celý výzkum čehokoli vypadal zcela jinak. Tedy rozdíly vždy a ve všem existují, a to jsem ještě vůbec nezmínil, že jsou značné mentální rozdíly, kdy extroverti se při hře chovají jinak než introverti, opatrnost či riziko a vůbec schopnosti bojovat a vyhrávat jsou nestejné. To vše způsobuje rozdíly, které nemají nahodilý, ale systematický charakter, takže je pak jasná i dlouhodobě rozdílná úspěšnost zdánlivě stejně dobrých hráčů. Nemusí to ovšem platit vždy, protože živost je i dynamický, takže se mění nejen úroveň hráčů, ale stejné nezůstávají ani veledůležité (a při povrchním pohledu určitě podceňované) vzájemné vztahy uvedených příčin systematicky rozdílných výsledků.

Rád bych poznamenal, že z mé odpovědi neplyne žádné studijní poučení pro kohokoli, protože tady jsou na místě jiné rady. Ty se týkají volby a znalosti systému, studia všech fází hry od sehrávky, přes výnosy a obranu, poznání zvláštností různých typů soutěží a speciální přípravy na každého soupeře, až po snahu o větší fyzickou zdatnost, duševní svěžest a na neposledním místě i o zkrocení ne vždy jen dobrých osobních vlastností. Pochybuji, že na to všechno má někdo chuť a hlavně čas, ale určitě by to bylo dobře. To však každý ví i bez mých rad.

Myslím, že jedným zo základných zdrojov výkonnostného rozdielu je schopnosť vnútiť súperom svoj štýl hry, schopnosť predkladať im čo najčastejšie náročné problémy a zároveň permanentná príprava na riešenie podobných problémov. Ak si požičiam hokejovú terminológiu, tak by sa dalo ekvivalentne hovoriť o akomsi bridžovom forčekingu (Versace hovorí v jednom svojom rozhovore o neustálej nutnosti vylepšovať takýto štýl licitácie a pokladá ho za najdôležitejší prvok hry špičkového bridžu). Neviem či súhlasíš, ale ak prípadne áno, tak by ma zaujímalo, či je podľa teba možné vypracovať čosi ako metodiku pre prácu hráčov v tejto oblasti alebo či ide skôr o individuálnu a zároveň intuitívnu záležitosť?

Jednoznačně souhlasím a myslím, že z Tvých 11 otázek je tato nejzajímavější a (možná i tím) nejhůře zodpověditelná. Mnohokrát jsem o tom nepřímo přemýšlel, ale takto jednoznačně jsem si to nikdy neformuloval. Věděl jsem, že když začínající (bridžový skoro génius) Helgemo a celý skvělý (tehdy juniorský) tým Norů přišel v konvenční kartách se zahájením 2 až 7 figurových bodů pro zahájení 2 s aspoň 44 v drahých, 2 s aspoň srdcovým pětilistem a 2 s aspoň pikovým pětilistem, že je to buď úplně zvrhlé, anebo geniálně skvělé účinností a tlakem na soupeře. Analogicky velký nápor na soupeře představovala tři zahájení Poláků na druhém stupni, která slibovala 8 až 12 bodů a drahé nebo levné, černé nebo červené a nesousedící nebo při rozloze 55 nebo dokonce jen 54 či 44. Zcela stejné pro příznivce víceznačných či jednoznačně silných zahájení (např. pas nebo 1, 1 či 2) je nepříjemná dohoda nepovinného nebo povinného dvojznačného zásahu nejdelší nebo nejkratší barvou (i při rozloze 4333), a tak by podobnými příklady bylo možné dlouho pokračovat. Každé preventivní zahájení bere licitační prostor (naneštěstí občas i partnerovi) a nutí soupeře k okamžitým a tím pádem více riskantním rozhodnutím. Máme-li 16 nebo dokonce o něco méně bodů ve druhé proti první při rozloze 2335 s druhým králem pikovým, tak po zahájení soupeřů 3 je jasné, že nám moc možností nezbývá. Čekat pasem na to, jak to zachrání partner, je velice sporné alibi a hlášky kontra či 4 se nám určitě nelíbí. Říci 3BT může být úplná katastrofa (co po kontra a dvou pasech?), ale nějak se rozhodnout musíme. Tlak soupeře je nepříjemný a zřetelný, ale my se s tím musíme vypořádat. Na konvenčních kartách je dotaz, zda a jak často používáme psychologické (klamavé) hlášky. Ať mi odpustí Jirka Štulc a Zbyněk Lauer, protože ti by museli napsat, že kromě případů (nikoli vzácných), když si nerozumějí, tak téměř (zvláště Zbyněk) pořád. Nemyslím si sice, že právě toto je forčeking úplně v duchu pravidel (takové dvojice jsou při licitaci přece jen o něco lépe informované než soupeři), ale o to asi teď ani nejde. Je to jen jiný příklad významu trvalého tlaku na soupeře a snaha o vytvoření situací, ve kterých soupeři chybují anebo se správně nerozhodnou. Je třeba říci, že bridžový forčeking ovládají špičkoví hráči i při obraně i sehrávce, takže pro výuku (studium) tu určité možnosti jsou. To se samozřejmě rovněž týká úvah při vytváření systému i stupně dohodnutého (ovšem nezatajeného!) rizika při licitaci. Neznám konkrétní metodiku, ale rozhodně se nedomnívám, že (kromě sehrávky) je to možné nechat jen na schopnostech či intuici jednotlivců bez jakékoli přípravy a absenci (samozřejmě přesně prezentovaných i soupeři) dohod.

Pro zajímavost si vzpomínám, jak jsem se na Mistrovství Evropy juniorů zeptal sympatického Helgema, zda i ve druhé proti první a silnému soupeři zahájí 2 s 4432 jen se dvěma body (klukem károvým a klukem trefovým). On s úsměvem trochu vyhýbavě řekl, že přece ten list splňuje požadavky na toto zahájení (už zmíněných 44 ve drahých a 2 až 7 PC), ale zda to použije či nikoli neřekl! V této souvislosti se při lize hodně zlobil Milan Havel, že taková zahájení jsou dovolená bez povinnosti je použít vždy, když je list, který k tomu opravňuje. Rozumím dobře jeho námitce, ale myslím, že není oprávněná. Například i slabý 1 BT (12 až 14 PC s pravidelnou rozlohou) mnohý nepoužije s každým typem listu a vždy. Každý i méně zkušený hráč přihlíží ke konkrétní situaci, kterou je kromě kvality a typu listu i poměr her, stav zápasu, agresivita soupeřů, a nezahájí 1BT jen proto, že má 12 FB s (požadavky splňující) rozlohou 4333. Shrneme-li, tedy rovněž považuji bridžový forčeking za jednu z nezbytných součástí úspěšné bridžové hry, ale neznám žádnou konkrétní knížku či metodickou pomůcku (ani názor grandfathera Versaceho), která by se tímto speciálně zabývala. Dovedu si však představit cestu, kterou by se příprava hráčů mohla ubírat.

Posledná téma z oblasti licitácie. Bol si dlhé roky jedným z hráčov, ktorý hrával systém založený na tzv. silnom pase. Podľa mňa šlo o komplexný systém, proti ktorému bolo hrať na jednej strane náročné, na druhej strane zábavné, lebo hra proti silnému pasu častejšie randomizuje výsledok. Avšak nielen preto som rád hrával proti silnému pasu, ale hlavne preto, lebo predstavoval výzvu a riešenia výziev sú nevyhnutným krokom ku vlastnému bridžovému rastu. Svetová bridžová federácia však systémy silného pasu pokladá za systém typu HUM (Highly Unusual Methods) a stavia sa k ich pouzívaniu zásadne odmietavo na základe toho, že predstavujú výhodu pre ich použíteľov. Ide síce o pochopiteľný názor, ale mne osobne je ľúto, že z bridžovej scény sa takto stráca jeden významný prvok. Čo si vlastne v tejto súvislosti myslíš nielen o systémoch silného pasu, ale aj o silnejúcej tendencii licitačnej unifikácie (tým mám na mysli menšiu pestrosť licitačných systémov), ktorá je (podľa mňa) pozorovateľná i v Čechách?

To je pro mne vždy velmi citlivé téma, na které mám jiný názor než prezentuje svou systémovou politikou EBL. Postoj mezinárodních bridžových institucí je pochopitelně automaticky uznáván i v ČR a prosazují jej i organizátoři, pořadatelé i rozhodčí téměř všech bridžových soutěží (u nás i jinde). Dříve než aspoň částečně vysvětlím svůj názor bych rád poznamenal, že Highly Unusual Methods (stejně jako Brown Conventions) mimo jiné vznikly jako reakce na Pas systémy, které úspěšně prezentovali především Poláci na mezinárodních soutěžích. Jejich časté výhry na turnajích a soutěžích všeho typu vyvolalo přesvědčení, že pas systém je něco až neférového a přinejmenším velice podezřelého. Pasovat do 13 nebo dokonce do 15 bodů, a naopak zahajovat i s nula body, indikovat např. zahájením 1BT krátkost pikovou a aspoň třílisty ve zbývajících barvách bylo neobvyklé a tudíž vzbuzovalo velký odpor a zvýšenou snahu to nějakým způsobem omezit nebo ještě lépe zakázat. Připadalo mi to už tenkrát jako námitky proti skoku do výšky hlavou napřed, vrhu koulí s otočkou nebo skoku na lyžích s lyžemi od sebe. Na rozdíl od těchto sportů však v bridži se v tomto směru za posledních asi dvacet let moc nezměnilo a zákazy stále trvají.. HUM znamená zahajovat pod 19 (součet bodů a dvou nejdelších barev), slibovat jednoznačně singly, nespecifikovat přesně zahájením nejdelší či nejlepší barvu (to vše je v pas systému běžné), ale naopak HUM neznamená zcela umělou releovou dražbu nebo zvláštnosti, které pas systém nemá, zatímco některé jiné systémy mají. Podobně zahájení Wilkosz se považuje za hnědou konvenci, stejně jako MULTI 2, ale nepatří sem MULTI 2, která se i v Americe běžně hrají. Opět to vypadá jako zákaz toho, co SE NEHRAJE (rozumějme tam, kde se to zakazuje), ale nezakazují se jakékoli jiné konvence či dohody, které SE HRAJÍ. Vzpomínám, když jsem měl možnost v Kanadě či USA hrát pár turnajů, že se často požadoval výlučně Standard American, i když povoleny byly desítky konvencí, které jej doprovázely. Existují jediné dva oprávněné argumenty proti všem umělým systémům a ne zcela běžným konvencím. Prvním je nesporná skutečnost, že bridž je hra společenská, které se účastní i řada začínajících či podprůměrných hráčů. Je třeba na turnajích i těmto hráčům dát solidní šance na výhru, protože si účast v turnaji často platí. Tito hráči si proti neobvyklým systémům či konvencím neví rady a není to tudíž spravedlivé. Druhým (už jen částečně oprávněným, ale pochopitelným) argumentem jsou párové turnaje, ve kterých je velice obtížné vhodně reagovat v krátkém čase na nedohodnutou konvenci či neobvyklý způsob licitace. Záleží ovšem na úrovni hráčů a stupni neobvyklosti, protože jinak i tento argument trochu kulhá. Avšak na týmových soutěžích, ve kterých se systémy předávají předem a hráči mají špičkovou nebo aspoň solidně vysokou úroveň, už je podle mého názoru třeba si poradit licitačně téměř se vším neobvyklým. Na Tenerife při posledním otevřeném Mistrovství Evropy mi Zdeněk Jansa (který pas systém dlouho hrál a hodně do něj mnohé vymyslel) polovážně řekl, že není férové hrát systém, který poskytuje rychlejší a lepší informace než jiné, takže je třeba jej nedovolit. Rychlé zjištění krátkostí, pomalá licitace silných listů, co nejrychlejší prevence při slabých listech, znalost rozdělení listů a další jsou jistě moderní prvky hry, které je třeba rozvíjet a nikoli zakazovat. Mluvili jsme o významu dobré licitace, ale současný stav působí jako snaha omezit její zlepšování a rozvíjení směrem, který není úplně běžný. Povoleno je hrát pas systém jen na ME v kategorii OPEN, ale s mnoha penalizacemi. Tým si vždy sedá jako první, má-li soupeř dvojici, která hraje HUM; proti dvojici hrající pas systém může celý zápas (který má dvě části) hrát speciálně připravená a navíc jejich písemná příprava může být při hře používána. Balicki a Zmudzinski se natolik otrávili těmito příkazy a pokutami, takže (stejně jako řada jiných hráčů) přestali pas systém hrát, aby dokázali, že patří mezi nejlepší, i když hrají jiný systém. To se jim určitě dostatečně podařilo. Nedělám gloriolu pas systému (víš Edo, že jsi proti němu nejen rád, ale i velice úspěšně hrál), ale bráním se čistě administrativním zákazům bez ohledu na jakékoli jiné aspekty hry. Naposledy byl pas systém zakázán asi před měsícem při skupinovce A1 a při pražské lize, což jsou nejvyšší pražské soutěže, ve kterých řada umělých konvencí a systémů (např. dříve GOLEM Pavla Sajala a další) je možné používat. Pokud jde o unifikaci systémů v ČR lze jen říci, že je jen částečně logickým vyústěním tohoto stavu, ale hlavně je to reakce na zahraniční zvyklosti. Tam na turnajích též převládají systémy podobné Standardu nebo Acolu a vzácněji se vyskytuje Polský tref či Precision, zatímco jiné přístupy či systémy jsou spíše výjimkou a téměř se na ně nenarazí.

Druhú časť rozhovoru s Petrom Hebákom uverejním v krátkej dobe.

 

Komentárov   

 
0 # Peter Hebák I.Hildred 2021-11-22 20:11
Hi there, just became aware of your blog through Google, and found that it's
truly informative. I'm gonna watch out for brussels. I'll appreciate if you continue this in future.
Numerous people will be benefited from your writing.
Cheers!

my website: https://slottotal777.com/%e0%b8%aa%e0%b8%a5%e0%b9%87%e0%b8%ad%e0%b8%95%e0%b8%9d%e0%b8%b2%e0%b8%81%e0%b8%96%e0%b8%ad%e0%b8%99%e0%b9%84%e0%b8%a1%e0%b9%88%e0%b8%a1%e0%b8%b5%e0%b8%82%e0%b8%b1%e0%b9%89%e0%b8%99%e0%b8%95%e0%b9%88-3/
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Janie 2021-12-09 21:26
These SMM panels shall be safe and convenient to make use of and help in furthering your business goals.


Check out my web page - Smm Panel
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Bart 2022-01-22 04:05
Good day I am so excited I found your webpage, I really found you by error, while I was researching on Askjeeve for something else, Regardless I am here now and would just
like to say thank you for a incredible post and a all round enjoyable blog (I also
love the theme/Web Design Agency
In Bristol
), I don't have time to read it all at the
moment but I have book-marked it and also added your RSS feeds, so when I have time I will be back to read
a lot more, Please do keep up the awesome job.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Mose 2022-01-29 08:50
You are so cool!I do not suppose I've truly read something like this before.

So nice to find another person with a few genuine thoughts on this
subject matter. Really.. many thanks for starting this up.

This web site iss somethig that is required on tthe web, someone with a little originality!


My web-site; Guest Posting Sites
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Kevin 2022-02-13 22:45
I am extremely impressed with your writing skills and also with the layout on your weblog.
Is this a paid theme or did you modify it yourself? Anyway keep up
the excellent quality writing, it's rare to see a great blog like
this one these days.

My web-site :: Digital Marketing Services In Mildura
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Melinda 2022-02-19 01:41
Hello to all, how is the whole thing, I think every one is getting more from this website, and your views are nice Seo Consultant In Cairns favor of
new people.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Margie 2022-02-20 17:04
We happen to be professional wholesale supplier of
jerseys, customized in supplying Low cost Jerseys and personalized jerseys.
Jerseys along with 100% stitched real quality, all Amounts,
Logos and Brands are sewn in and embroidered.
cheap
jerseys from china
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Sally 2022-02-21 02:46
Tremendous things here. I am very satisfied to peer
your post. Thank you so much and I am taking a look forward
to touch you. Will you please drop me a e-mail?cheap jerseys from
China
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Luz 2022-02-21 02:53
What's up to all, how is all, I think every one is getting more from this website, and your views are good
designed for new visitors.cheap nfl jerseys
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Lakesha 2022-02-21 03:35
Hey! I just wanted to ask if you ever have any problems with hackers?
My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing a few months
of hard work due to no backup. Do you have any solutions to protect
against hackers?Cheap Jerseys
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Senaida 2022-02-21 06:22
This design is incredible! You obviously know how to keep a
reader amused. Between your wit and your videos, I
was almost moved to start my own blog (well, almost...HaHa!) Wonderful job.
I really loved what you had to say, and more than that, how you presented it.
Too cool!Cheap Jerseys From China
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Karissa 2022-02-21 07:42
Admiring the dedication you put into your site and in depth information you present.
It's great to come across a blog every once
in a while that isn't the same out of date rehashed material.
Wonderful read! I've bookmarked your site and I'm including your RSS
feeds to my Google account.artbrats.Com
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Myles 2022-02-21 14:31
Hi, I want to subscribe for this weblog to take newest updates, thus where can i do it please help out.Nfl Jerseys
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Norris 2022-02-21 16:33
excellent points altogether, you simply received a emblem new reader.
What could you suggest about your put up that you just made a few days ago?
Any certain?cheap jerseys From china
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Katharina 2022-02-21 17:36
You actually make it seem so easy with your presentation but I find this topic to be actually something which I think I would never understand.
It seems too complicated and extremely broad for me.
I'm looking forward for your next post, I will try to get the hang of it!cheap jerseys from china
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Ella 2022-02-22 00:22
Very good info. Lucky me I recently found your website by accident (stumbleupon).
I have book marked it for later!cheap jerseys From china
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Brett 2022-02-22 02:09
I'll immediately seize your rss feed as I can not to find your email subscription hyperlink or e-newsletter service.
Do you have any? Please permit me know in order that I could subscribe.

Thanks.cheap jerseys from China
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Thanh 2022-02-22 20:14
Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of
any widgets I could add to my blog that automatically tweet my
newest twitter updates. I've been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping maybe you would have some experience with something like this.
Please let me know if you run into anything. I truly enjoy reading your blog and I look forward to your new updates.Plgrn.Nl
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Susan 2022-02-22 23:09
We are usually professional wholesale dealer of jerseys,
customized in supplying General Jerseys and personalized jerseys.

Jerseys with 100% stitched genuine quality, all Numbers,
Logos and Brands are sewn on and embroidered.
cheap nfl jerseys free shipping
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Vaughn 2022-02-23 01:38
This information is worth everyone's attention.
Where can I find out more?Wholesale Nfl Jerseys
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Gita 2022-02-23 02:58
Heya i'm for the first time here. I came
across this board and I find It truly useful & it helped me out a lot.
I hope to give something back and help others like
you aided me.Wholesale
jerseys
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Lionel 2022-02-23 03:59
Hello there! I know this is kinda off topic but I was wondering if you knew where
I could find a captcha plugin for my comment form?
I'm using the same blog platform as yours and I'm having
difficulty finding one? Thanks a lot!Wholesale Jerseys
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Cinda 2022-02-23 06:52
I like the helpful info you supply in your articles.
I'll bookmark your weblog and test again here frequently.
I'm moderately certain I'll be informed many new stuff right here!
Good luck for the following!Cheap Jerseys
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Troy 2022-02-24 00:31
This info is priceless. How can I find out more?wholesale nfl jerseys
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Carrol 2022-03-10 16:46
Hi this is kind of of off topic but I was wondering if blogs use WYSIWYG editors or if you have
to manually code with HTML. I'm starting a blog soon but
have no coding expertise so I wanted to get guidance
from someone with experience. Any help would be greatly appreciated!


My web page - sv388.com
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Garnet 2022-03-10 22:22
If you want to improve your knowledge simply keep visiting this web site and be
updated with the newest news posted here.

Feel free to visit my web-site: vivo slot
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Sylvia 2022-03-12 11:54
This is a very good tip especially to those new to the
blogosphere. Short but very precise information… Thanks for sharing this one.
A must read post!

My blog; idnpoker.com
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Arron 2022-03-14 07:20
I don't even know how I stopped up right here, however I thought this put up was
once good. I don't understand who you're but definitely you are going to a well-known blogger if
you happen to are not already. Cheers!

Review my blog :: idnpoker.com
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Jan 2022-03-14 12:51
Today, I went to the beach front with my kids.

I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter
and said "You can hear the ocean if you put this to your ear." She put the shell to her ear and screamed.
There was a hermit crab inside and it pinched her ear.
She never wants to go back! LoL I know this is totally off topic
but I had to tell someone!

my web blog: idn poker
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Arnulfo 2022-04-08 00:33
Betting can be of many forms, with each type requiring its own legal
arrangement. In Nevada, for instance, there is what's known as
a"suit." A lawsuit is an agreement or a contract between a person placing a wager and the person or group putting the cash at stake.
In certain countries, a"betting account" is created in which
cash deposited into the account is kept by means of a bookmaker and
isn't available to gamers; others allow online gambling but
do not allow offline gambling. Finally, there are"rollover" transactions in which
the money in a participant's account is removed before it is
used. In this manner, the expression gambling covers
a wide range of trades and may refer to every one of them, as each has its own set of circumstances under which it can take place.


Here is my webpage; 안전놀이터
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Ramona 2022-04-29 17:23
Greetings! Very helpful advice within this article!
It is the little changes which will make the biggest changes.
Thanks a lot for sharing!

Feel free to surf to my web-site: sbobet
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Genia 2022-05-08 19:55
If you desire to improve your familiarity just keep visiting this site and be
updated with the most recent news update posted here.


Here is my page agen joker123 online
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Amelia 2022-05-11 22:01
This paragraph provides clear idea in support of the new
people of blogging, that genuinely how to do blogging and site-building.


My homepage ... slot88
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Hayden 2022-05-25 21:38
Definitely consider that which you said. Your favorite
reason seemed to be at the net the easiest thing to take
note of. I say to you, I definitely get annoyed at the same time as other people consider concerns that they just do not know about.
You controlled to hit the nail upon the top as neatly as defined out
the whole thing with no need side-effects , other people could take a signal.
Will likely be again to get more. Thanks

Feel free to surf to my web-site idnpoker
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Brooks 2022-05-31 16:33
Make money trading opions.
The minimum deposit is 50$.
Learn how to trade correctly. How to earn from $50 to $15000 a day.


The more you earn, the more profit we get.
I just hope I am useful at all

Here is my blog :: Pocket
Option Review
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Jolie 2022-06-08 08:54
We will teach you how to earn $ 99000 per hour.
Why? We will profit from your profit.
http://binaryoptionsreview.eu/7626-for-8-minutes-binary-options-trading-strategy/

Feel free to surf to my page: best binary options strategy 2013 tx68
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Valentin 2022-06-09 11:38
But is asking your wife to fondle your penis really that bad?


Also visit my website Randolph
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # займ нанозаймоф рф без отказаPatricklxmg 2022-06-19 15:11
Добрый день уважаемые!
Предлагаем Вашему вниманию интересный сайт https://dengi-do-zarplaty.ru/
Первое, что приходит в голову – это обратиться в банк. Но здесь есть нюансы. Чтобы оформить деньги в кредит в банке, понадобиться время, которого иногда нет. Или к примеру, если человек имеет плохую кредитную историю, банк однозначно не одобрит ему запрашиваемые средства. Получить желаемую сумму будет также сложно тем, кто не имеет официальной работы и постоянного дохода.Если в Ваши планы входит взять деньги в долг без банков и поручителей, в таком случае единственным выходом из ситуации будет - оформление микрозайма в МФО. Все выше перечисленные категории заемщиков, которые считаются максимально рискованными для банковского сектора, в МФО получают положительное решение по выдачи средств.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Lovie 2022-06-21 02:53
STI testing wants range from person to person based mostly on age,
assigned sex and risk factors.

Feel free to surf to my homepage :: free 3D porn Videos
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Mammie 2022-06-24 19:16
A chamois is a sort of goat-antelope, and it is a type of sheep or goat leather-based known for its softness.

Note that a pure chamois shall be an irregular shape so the manufacturers guarantee a minimal sq.
footage slightly than precise dimensions. Dog food manufacturers could have their own transition guidelines to make sure your dog’s stomach won’t get upset
in the method. If you’re ever not sure whether or not particular dog food is sweet in your canine, it’s at all times
greatest to consult your vet, who will probably be able to supply the best
info. Vets usually recommend Purina because it gives an in depth range
of protein, allowing canine homeowners to test out numerous recipes
without upsetting their dogs’ tummies. You could find Purina Pro Plan online, at numerous retailers throughout the USA, and at veterinary places of work.
The chamois is the padded crotch piece on biking
shorts that may help reduce stress points, prevent chafing and disperse street vibration. When you are brief
on time, you possibly can nonetheless make a quick, wholesome lunch that will show you
how to energy via the afternoon. If you’re on the lookout for foods that might help lower your danger of heart disease,
take a look at the next. Yes, in Connecticut there are restaurants that sell Mexican food, there are Mexican eating
places, in addition to grocery shops that promote or specialise in Mexican foods.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Raul 2022-06-26 02:03
A chamois is a type of goat-antelope, and it is a sort
of sheep or goat leather-based recognized for its softness.
Note that a pure chamois will likely be an irregular shape so the manufacturers guarantee a minimal sq.
footage moderately than precise dimensions. Dog food manufacturers may
have their own transition tips to ensure your dog’s stomach won’t
get upset in the process. If you’re ever unsure
whether particular dog food is good in your dog,
it’s always best to seek the advice of your vet, who shall be
ready to offer one of the best information. Vets
typically recommend Purina because it gives an in depth vary of protein, permitting canine owners
to check out varied recipes with out upsetting their dogs’ tummies.
You will discover Purina Pro Plan online, at various retailers across the USA, and at veterinary workplaces.
The chamois is the padded crotch piece on biking shorts that may also help scale back pressure factors, prevent chafing
and disperse highway vibration. When you are quick on time,
you possibly can nonetheless make a quick, healthy lunch that may provide
help to power by way of the afternoon. If you’re on the lookout for foods that may also help decrease your danger of
heart illness, take a look at the next. Yes, in Connecticut there are restaurants that sell Mexican food, there are Mexican eating places, as well as grocery stores that sell or concentrate on Mexican foods.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Fidel 2022-06-28 05:02
A good Minions film need not be technically sophisticated
to become enjoyable and educational.|To become exciting and educational

My blog post :: Minions:
The Rise of Gru movie
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # ДеньгиMelanialrwh 2022-07-02 23:37
Здравствуйте дамы и господа!

Есть такой замечательный сайт https://ruposters.ru/

Ситуация в мире, все больше и больше затягивает интересоваться последними новостями политики, где происходят глобальные изменения:

НАТО продолжает разрастается вокруг границ России, Евросоюз кормит обещаниями Украину, а СШАсоздают новый тихоокеанский союз против Китая. Финансовые пузыри потихоньку сдуваются, криптовалюта опустилась практически на самое дно, а американские индексы
падают все сильнее и сильнее. С каждым днем общественные новости похожи на потрясения.

Хорошего дня!
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Linette 2022-07-03 11:15
Ставки на спорт , Ставки на киберспорт
Ставки на киберспорт
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Beulah 2022-07-07 11:13
Have you ever thought about adding a little bit more than just your articles?

I mean, what you say is valuable and everything. Nevertheless think about if
you added some great images or video clips to give your posts more, "pop"!
Your content is excellent but with images and clips,
this site could undeniably be one of the best in its field.
Awesome blog!
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Rory 2022-07-12 01:58
Great information. Lucky me I came across your blog by accident (stumbleupon).
I've bookmarked it for later!

my homepage -
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Veola 2022-07-17 00:05
Wonderful work! That is the kind of information that should be shared around the web.
Shame on the seek engines for no longer positioning this put up higher!
Come on over and talk over with my site . Thank you =)

Also visit my web-site; Baccarat Betting
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Cristine 2022-07-18 12:16
I constantly spent my half an hour to read this weblog's content
all the time along with a mug of coffee.

Visit my homepage; ceri 138
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Eileen 2022-07-24 09:27
The finish of the road is only the start in this continuous thrill-ride
via modern-day Japan from David Leitch, the director of Deadpool 2.


Also visit my site; Bullet Train movie
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Edgardo 2022-07-26 02:10
This wouldn’t be a problem if I didn’t need one, however I actually do.


Here is my homepage ... Latinas Xxx Videos
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Cecilia 2022-08-10 05:10
Rather, make certain each and every person in your household has sweaters, socks
and slippers, or even consider purchasing a range or fireplace.


Here is my blog: Minions: The Rise of Gru movie
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Veronica 2022-08-12 22:41
An excellent natural Thor: Love and
Thunder full movie online free
Love and Thunder yahoo resource is really a
hot water heater that is certainly on-demand. Classic hot
water heaters consistently have a total aquarium water warm, which is actually a tremendous waste materials of Thor:
Love and Thunder yahoo news.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Selma 2022-08-13 16:17
At this time it seems like Movable Type is the best blogging platform out there right now.

(from what I've read) Is that what you're using on your blog?


Here is my web-site :: vivoslot
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Jennie 2022-08-14 10:01
I am not sure where you are getting your info, but great
topic. I needs to spend some time learning more or understanding more.
Thanks for great information I was looking for this information for my mission.

Here is my web blog; vivoslot
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Joseph 2022-08-26 18:23
I'd always want to be update on new articleѕ
on this website, saved minnesota
things to Ԁߋ this ԝeekend
my bookmarks!
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Clair 2022-08-26 19:55
Ӏ like the valuable info yоu provide on your articles.
I will bookmark your blog and test once more right here regularly.

I am quite certain I'll be infoгmed many new stuff right here!
Best оf luck for tһe next!

Cһeck out my sіte :: сool things to do in virginia (Margherita)
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Valeria 2022-08-30 22:54
Have you ever earned $765 just within 5 minutes?
trade binary options
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Gavin 2023-03-25 00:15
hey there math tuition ɑnd enrichment (Josie) thank you for your infoгmation ?
I've certainly picked up something new fr᧐m rigһt һere.
I did howеveг expertise some technical рoints ᥙsing thіs site, ɑs
I experienced to reload tһe web site ɑ lot of times previous
to I could ɡet it tο load correctly. Ӏ had beеn wondering if your web hosting is OK?
Not that I'm complaining, but sluggish loading instances tіmeѕ wilⅼ veгy frequently affect үoսr
placement іn google and can damage your
quality score іf ads ɑnd marketing witһ Adwords. Αnyway I аm
adding tһis RSS t᧐ my e-mail and can loⲟk out for
a lot morе of үour respective exciting content. Μake sure
you update this again ѕoon.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Theresa 2023-03-25 03:34
Vеry nice article, eхactly what I wanted to find.

mʏ web ρage - tuition center maths serangoon (Phillis)
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Rachel 2023-03-25 12:55
Goodd write-up, I am regylar visitor ᧐f one's website,
maintain սρ thе nice operate, ɑnd It'sgoing tо be
a regular visitor for a lengthy time.

Look іnto my blog post; primary math tuition centre singapore,
Christina,
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Hallie 2023-03-25 17:02
Yоu should taқe part іn a contest for one оf tһe best sites on thе internet.
Ӏ am goіng to highly recommend this website!

Feel free t᧐ surf tо my web ρage :: onsponge maths tuition,
sacswiki.ϲom,
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Brandon 2023-03-25 17:34
I apρreciate, result іn I found exactly wһat I useԁ to be having
a look for. Υou have ended my four day lengthy hunt!
God Bless yоu man. Have a great day. Bye

Take a looқ at mу webpage: maths tuition pasir ris
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Tamie 2023-03-26 03:40
I wouⅼd like to take tһe chance of ѕaying thanks to yoᥙ for that professional
direction Ӏ have usuaⅼly enjoyed browsing yoᥙr site.
Wе'rе lοoking forward to thе actual commencement οf my college reѕearch and tһe whole preparation wоuld neѵer have been complete
without visiting your web site. Ӏf I could be of ɑny һelp tо otһers, I mіght be delighted to
help thгough what I hаve discovered from һere.


my blog; һ2 math tuition singapore - Aretha,
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Wilbur 2023-05-11 23:22
Ηey, I think your blog might be havіng browser compatibility issues.

When I look at your blog in Ie, it looks fine but when opening iin Internet Explorer, it has some overlapping.
I just wanted to give you a quick heads up!
Other then that, amazing blog!

Also viѕit my blog post - rail europe travel
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Ahmad 2023-05-13 19:06
I rеlish, lead to I found exactly what I used to be having a look for.
You've ended my 4 day long hunt! God Bⅼess you man. Have a nice day.
Βyе

my homepage can grammarly detect chat gpt
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Clarissa 2023-05-15 06:03
Mү huѕband and i got absolutely relieved Ervin managed to ⅾo
his basic research through your precious recommendations he obtained from your
օwn web site. It's not at aⅼl simplistіc just to happen tо be giving out guides which other folks might have ƅeen trying to sell.
And now we do know we have got you to thank for this.
The type of exρlanations you've made, the straightforward blog
navigation, the frіendships you will һelp to foѕter - it's
most exⅽeptional, and it's leading our son and the family imagine that that subject matter is satisfʏing, whіch is
certainly partiсularly essential. Thanks
for everything!

Review my wеb ρage; job ѕearch program (semspb.tmweb.ru)
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Damaris 2023-05-15 06:07
Does yօur blog have a contact page? I'm having а tough time locating it but, I'ⅾ like to shoot you an e-mail.
I've got some creɑtive ideas for your blog you miɡht be interested in hearing.
Either way, great bloig and I look forward to seeing itt improve over timе.



Also vіsit my homepage :: jobs
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Lenore 2023-05-15 07:51
As I webѕіte оwner I beⅼieve the content materiаⅼ here is very superb,
thanks for your efforts.

Take a lοok at my site ... Job ѕeɑrch (https://wiki.sports-5.ch/index.php?title=fraud_exposed_-_complimentary_reverse_cell_phone_trace)
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Melina 2023-05-16 00:28
Great items from үou, man. I have have in mind your stuff preνious to and ʏou're just too ԝonderful.
I really lіke what you've bought right here, certainlу like what you are
stating аnd the way by which уou asѕert it.
Yoս are making it enjoyable and yօu still take care of to stay it wise.

I can not ᴡait too learn much more from
you. Τhat is reallу a wonderful website.

Haᴠe a look at my ᴡebpage - boston usa hotels (Markօ)
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Maryellen 2023-05-16 00:33
Hi, i belіeve that i saaw you visited my site so i came to ?go back the prefer?.I am trying to in finding
things to enhance my website!I suppoѕe its adeqᥙate to make use of some of
your ideaѕ!!

Visit my blog - packaged
travel deals
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Jim 2023-05-16 08:45
It's fаntastic that you are getting ideas from this post as ᴡelⅼ as
from ߋur argument maⅾe here.

My bⅼog; nice places to visit
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Roslyn 2023-05-16 09:19
I wɑnt forgathering սtilе info, this poѕt has got me even more info!


Look into my homepage effeсtivе job sеarch
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Felix 2023-05-16 11:18
A fascinating discussion іs definitely worth comment.
I believe that you should publiѕh more on this issuе, it may not ƅe a taboo subject but generally folks don't speak ɑbⲟut ѕuch issues.
To the next! Ᏼest wishes!!

My website ... Chat ɡpt bing integrɑtion (realgirls.Fun)
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Bev 2023-05-16 14:50
I ѵery pleased how to find a job online (https://wiki.modfuturegaming.com/) find this site on bing, juѕt what
I was looking for :D likewіse saved to my bookmarks.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Ewan 2023-05-16 18:52
I think ᴡhat you рosted was very logiϲal. Howeveг, what aƄօut this?
what іf you addеd a little content? I am not
suɡgesting your information is not good., but suppose you added a title
that ɡrabbed people's attention? I mean Peter Hebák Ι.
is a little vanilla. You should peek at Yаhoo's front page and note how they write article headlines to get people interested.
You might add a relateⅾ video or a related ⲣic or two to ɡrab
reɑders interested about everything'νe written. Just my opinion, it might bring your websitе a
little bit more interesting.

Also visit mʏ site online marketing blog
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Silvia 2023-05-17 03:28
Ⅿy spousе ɑnd i got now haρpy when Raymond mɑnaged to
conclude һis inquiry from your ideas he made through the ᴡеb pages.
It's not at all simplistic just to choose to Ьe һanding out information whіch often others could have been trying to seⅼl.

So we fully grasp we've got the website οwner to appreciate for this.
The entiгe illuѕtrations you hаve made, the simple blog navigation, the
relationships you will make it easier to promote - it's got alⅼ overwhelming, and
it's aiding our son and our fаmily reckon that that theme is thrilling,
and that is unbeliеѵabⅼy fundamental. too
many redirectѕ chat gpt
thanks for
everything!
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Janina 2023-05-17 09:06
I hаven't cheϲked in here for a while as Ι thought it was gettіng boring,
Ƅᥙt the last several posts are great qᥙality sο I
guess I will add you bacк countries tο visit aгound
the woгld
mу everyday bloglist. You deserve it my friend :)
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Shavonne 2023-05-19 13:33
Hi i am kaνin, its my first occasion to commеntіng anywhere, when i read this article i thougһt i
coulɗ also make comment due nice city to vіsit this bгilliant
article.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Valentina 2023-07-18 10:10
Asking questions are really pleasant thing if you are not understanding something completely, however this piece of writing provides nice understanding yet.


my web page: My Story (Major)
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Alyssa 2023-08-02 10:06
Very good post. I absolutely love this website. Continue the good work!


Here is my page slope game
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # помощь в одобрении кредитаSabrinaqit 2023-08-15 01:30
Привет господа!
Есть такой замечательный сайт https://open.mit.edu/profile/01H678Z4PVFD4B4G111G5NC7F5/
Ищете содействия в кредитовании? Наша команда экспертов готова предоставить вам профессиональну ю помощь в оформлении кредита. Мы знаем, какие документы и условия важны для банков, чтобы обеспечить успешное получение кредитных средств. помощь в кредите в москве
-независимо от вашей кредитной истории, мы работаем для того, чтобы найти оптимальное решение и обеспечить вас необходимой финансовой поддержкой. Доверьтесь нашему опыту в сфере кредитования и получите комфортное и уверенное решение для ваших финансовых потребностей.
Увидимся!
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # помощь в получении кредита должникам и безработнымSabrinasrz 2023-08-15 07:52
Здравствуйте уважаемые!
Есть такой интересный сайт https://open.mit.edu/profile/01H678Z4PVFD4B4G111G5NC7F5/
Ищете помощи в оформлении кредита? Наша команда экспертов готова предоставить вам профессиональну ю помощь в оформлении кредита. Мы знаем, какие требования и критерии важны для банков, чтобы обеспечить успешное получение кредитных средств. помощь в получении кредита в москве
-независимо от вашей кредитной истории, мы работаем для того, чтобы найти оптимальное решение и обеспечить вас необходимой финансовой поддержкой. Доверьтесь нашему опыту в сфере кредитования и получите комфортное и уверенное решение для ваших финансовых потребностей.
Увидимся!
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # 7 Great Places To Capture Those Magic Photos Of Sydney AustraliaVance 2023-09-03 23:52
Actually when someone doesn't understand afterward its up to other viewers that they will assist, so here it
happens.

Check out my homepage; CBD Cosmeceuticals
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Fay 2023-11-26 07:55
Discover the world of Betway, whjere excitement meets opportunity with our cutting-edge app.
Explore our comprehensive guide to the Betway app, filled with expert
insights and FAQs to enhane your gaming experience.


Feel free to visit my website :: Ghana Betway
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Peter Hebák I.Margot 2024-02-28 12:19
I used to be able to find good information from your
content.

Review my webpage :: next page
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 

Pridať komentár

Bezpečnostný kód
Obnoviť