Z denníka obrancu Tlačiť
Streda, 28 Marec 2007 00:00
Hráte súťaž družstiev, sedíte na pozícii South, všetci sú v prvej hre a East zahajuje licit hláskou 1pika. Máte obligátnych sedem bodíkov a tak pasujete. West zvyšuje na 2piky a partner dáva infomačnú kontru. East licituje 3piky, ktoré West alertuje. Ste zvedavý, čo sa deje a dozviete sa, že hláška 3 piky je blokového charakteru a zároveň stop licit. Ak by neboli licitované 3piky, tak zalicitujete 3 srdcia. Teraz pasujete, lebo váš list sa slabou hláškou súpera nestal silnejším. West prekvapujúco zvyšuje na 4piky a po tejto hláške sa každý hráč u stola zmohol len na vyloženie zelenej kartičky s názvom pass. Licitácia teda prebehla takto:



a vy pozeráte do svojho listu a premýšľate, čo vyniesť:



Našťastie, otvárací výnos nie je taký problém ako často problémom otvárací výnos býva. Informačná kontra partnera garantuje dĺžky v nelicitovaných farbách a tak sa pravdepodobne nemusíte obávať toho, že hlavný hráč využije niektorú farbu stola na vypracovanie a potom odhod stratovej karty. Ak by partner nedal informačnú kontru, výnos by bol skutočným krokom do tmy a vy by ste nevedeli, či máte vyniesť tromf alebo srdce alebo nebodaj od niektorej lacnej farby. Teraz však môžete s kľudným svedomím vyniesť tromf a kvantitatívne tromfové echo vedie ku výnosu pikovej päťky. Objaví sa stôl:



Hlavný hráč berie zdvih pikovým kráľom, hrá kárové eso a z ruky zahadzuje srdcovú dvojku. Pokračuje trefom a partner berie tento zdvih trefovým kráľom. Zdá sa, že partner hodnotí váš výnos pozitívne, lebo hraje pikovú osmu, čo zároveň znamená, že hlavný hráč má len päťlist pikový. Túto piku berie hlavný hráč pre zmenu v ruke a v monotónnosti rozdania prerušenej len zahraním jedného kolá kár pokračuje ďalším trefom. Čo sa tu vlastne deje? Snáď nastal čas na zamyslenie sa nad rozdaním.

Najprv spočítajme rozlohu hlavného hráča. Pozitívne vieme, že má päťlist pikový a že nemal žiadne káro. Z licitácie je skoro isté, že mal maximálne trojlist srdce, takže má asi päťlist trefový. Vyzerá to teda tak, že hlavný hráč má rozlohu 5305. Urobme kontrolu. Partner má 5kár a 2 piky. Zostáva mu ešte šesť neznámych kariet. Ak by mal štyri srdcia, tak má hlavný hráč šesť trefov. Nuž ale ak má hlavný hráč šesť trefov, tak tento záväzok nemôžete poraziť. Podobne môžeme lokalizovať aj rozloženie vysokých figúr. Partner ukázal KJ v kárach a AK v trefoch. To je však pri troch malých kartách v srdciach pomerne málo na informačnú kontru na druhom stupni. Je pravdepodobné, že má aj nejakú srdcovú figúru. Eso to nebude, ale dáma, v horšom prípade dolník je silne pravdepodobný. Po tejto krátkej úvahe môžeme rekonštruovať list hlavného hráča ako čosi takéhoto:



S vizuálnou predstavou karty jedného hráča sa rozdanie stalo otvoreným, tzv. dummy problémom a obrana je veľmi ľahká. Treba zobrať tento zdvih a zahrať posledný tromf obrany na zabránenie trefového prebitku na stole. S týmto cieľom zamýšľate zahrať trefovú desiatku a potom tromf, ale v poslednej chvíli si uvedomujete, že tým zbytočne riskujete, že hlavný hráč záväzok pohodlne splní. Prečo? Nuž preto, lebo sa ľahko môže stať, že obrana nezahrá svoj posledný tromf. Partner - ako vyplýva z vašej analýzy - môže mať v trefoch AKJ a tak zdvih zoberie on. Ak je vaša predstava o rozlohe kariet a figúr správna, tak pre porazenie záväzku musíte tento zdvih zobrať vy a nie váš partner. A istotu vám dáva zahranie trefovej dámy. Následne s uspokojením pozeráte ako partner pridáva dolníka. Vy hráte tromf a hlavný hráč raz padne. Kompletné rozdanie:



Dodatočná analýza. Hlavný hráč mohol zobrať druhý pikový zdvih na stole a hrať tref odtiaľ. Pre porazenie zaväzku musí partner dať dolníka. Alebo iná alternatíva. Hlavný hráč mohol zobrať prvý pikový zdvih v ruke a zahrať tref z ruky. Pre porazenie záväzku musí partner tento zdvih zobrať esom alebo kráľom a potom do trefu hraného zo stola musí pridať dolníka, aby South mohol hrať tretí tromf. Hm, koľko závratnych možností v sebe táto hra skrýva...
(Písané podľa Dynamic Defence od Mike Lawrence).